W Goleniowie miej więcej od 2 lat funkcjonują w przestrzeni miejskiej elektryczne hulajnogi. Operatorem wirtualnej wypożyczalni hulajnóg (aplikacja mobilna i skanowanie kodu QR) w Goleniowie jest firma TIER Mobility Poland sp. z o.o
Jest to prywatna firma zewnętrzna. Firma TIER, która jest operatorem hulajnóg w Goleniowie to prawdziwy gigant w branży obecny w tej chwili w 20 krajach Europy, posiada kilkadziesiąt tysięcy tych pojazdów.

Trzeba tu powiedzieć , że hulajnoga elektryczna to niskoemisyjny rodzaj transportu bardzo wygodny dla wielu użytkowników. Jest oczywiście świetną alternatywą dla innych środków transportu, szczególnie dla młodszego pokolenia. W internecie wyszperałem, że cena w tej chwili jaką oferuję za wynajem swoich pojazdów firma TIER to 0,85zł/minutę (nie ma opłaty odblokowującej).

To co jest atutem dla wypożyczających, czyli możliwość porzucenia w dowolnym miejscu hulajnogi, bywa przekleństwem dla innych użytkowników przestrzeni miejskiej. Nie inaczej jest w naszym mieście. Pojazdy te, niejednokrotnie niewłaściwie zaparkowane, stwarzają niebezpieczeństwo dla innych użytkowników i po prostu zagracają ciągi pieszo-rowerowe.
W dużych miastach w Polsce władze rozpoczęły już regulować ten rynek. Operatorzy ponoszą opłaty dzierżawy za wykorzystywaną przestrzeń do parkowania, które są ściśle określone. Zatem nie można ich porzucać w dowolnym miejscu. W takim Krakowie – oczywiście to nieporównywalne miasto wielkością do Goleniowa- takich nazwijmy to parkingów jest 300. Mało tego firmy wynajmujące hulajnogi ponoszą koszty transportu porzuconych pojazdów na właściwe parkingi. Robi to wynajęta przez miasto firma zewnętrzna.
W Paryżu bodaj po 4 latach funkcjonowania elektrycznych hulajnóg, władze miasta zakazały ich użytkowania zupełnie. Tam, jako główną przyczynę przeciw nim podano drastyczne zmniejszenie bezpieczeństwa. Doszło w ciągu tych 4 lat do wielu wypadków, w tym do dwudziestu kliku śmiertelnych z udziałem hulajnóg.

W Goleniowie gmina w żaden sposób nie reguluje funkcjonowania elektrycznych hulajnóg. Nie ma podpisanej umowy. Firma TIER zatem w sposób nieskrępowany korzysta z przestrzeni miejskiej. Nie ma tzw. stacji dokujących dla hulajnóg. Maksymalna dozwolona prędkość to 20km/h i to niezależnie czy hulajnoga porusza się po drodze czy pasie dla rowerów. Wydaje mi się, że ta prędkość często jest przekraczana.
A co Wy sądzicie na temat funkcjonowania hulajnóg elektrycznych w naszym mieście?
Tekst i foto: dr

Udostępnij

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *